Hyacint-pyssel

Nu har jag gjort klart grunden i mitt lilla hyacint-pyssel - ni ska veta vad jag längtar tills dessa underbara blommor slår ut och sprider en doft i hela lägenheten som bara skriker jul! :) Jag är inte färdig, eller rättare sagt, måste komma iväg och köpa lite små dekorationer jag vill sätta i, hade inget hemma som jag kände passade så det får bli så fort jag har vägarna förbi panduro eller någon annan pyssel-butik. Men jag tänkte bjuda på vad jag har åstadkommit hittills, så ni kan se hur enkelt man kan göra för att piffa upp krukan och blommorna lite! Idag valde jag att plocka grönmossa som lyser jättevackert, tänkte först ta vitmossa men så insåg jag snabbt att grönmossan var alldeles för fin för att låta bli så den åkte med hem :) Tänk vad enkelt man kan skapa något vackert...




En kruka med 3 lökar kostade ynka 25 kronor på Ikea, så två sådana med rosa blommor åkte med hem!


En påse med mossa, som även ger fukt åt lökarna så man slipper vattna alls i princip 
(Ni vet väl om att om man vattnar hyacinter för mycket blir stänglarna jättelånga och går lätt av då blommorna är tunga! Mindre vatten ger lägre blommor men också stabilare :))


Välj ut passande bitar och tryck ihop runt lökarna, en liten gräsmatta skapas och ger ett milt intryck!


Testade att dekorera ena krukan med ett höstlöv och två pärlor som håller fast det, men det ska inte sitta kvar när jag väl kommit på vad jag vill ha i istället.. Tips tar jag gärna på vad som kan passa och bli fint! Vill gärna ha det stilrent och enkelt kanske ska tilläggas :)

Kommentarer
Postat av: Elin - Julbloggen

Sv: Jaaa vi får hålla tummarna hårt!!



Superfint blev det!! Älskar hyacinter... De luktar så gott också

2011-11-14 @ 09:52:49
URL: http://julaftonsmorgon.blogg.se/
Postat av: Ellinors julblogg

Det var därför mina hyacinter fick så långa stjälkar förra året, alltså! Det var bra att veta. Då ska jag inte göra om det misstaget i år.

2011-11-14 @ 19:33:17
URL: http://ellinorsjulblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0