Tips på enkelt julpyssel

Detta julpyssel lämpar sig mer än bra för barn, men det är lika roligt för vuxna att göra om man är sugen på lite pyssel såhär i väntans tider!

Ni vet adventskalendrar med choklad? Nu såhär när halva december har gått så säljer de ut kalendrarna hur billigt som helst!
Jag vet att du kan få en kalender för runt 3-5 kronor, max. Det är ju inte direkt dyrt :-) Ännu bättre med pysslet är att när du köpt kalendern så får ni samsas om att äta upp ALLA bitar i den, för den ska nämligen vara tom på choklad innan ni sätter igång och pysslar. Det blir alltså lite chokladbitar att äta till pysselstunden. Perfekt.

Ni river sönder kartongen som är runt kalendern och kvar blir då en plastform med 24 små urgröpningar i av olika figurer. Det är den ni ska använda er utav!

Ni behöver:
- 1 adventskalender tom på choklad
- Gips
- Vattenfärg pch penslar (gärna tunna!)

Ni ska alltså göra små söta gipsfigurer utav figurerna som är i kalendern. Det är bara att hälla i gips i de små formarna och låta det torka, sedan tar ni ut figurerna och sätter igång och målar! Om ni vill ha så ni kan hänga upp figurerna i granen eller i ett träd eller något annat så stick ner en bit tråd i gipset INNAN det torkat, så att tråden får torka med. Då gör ni bara en liten ögla och trycker försiktig ner ändarna i gipset, men se till att ni vet vad som är upp och ner, så ni inte får hänga figurerna åt fel håll :-)

Det är alltså sedan bara att måla figurerna, det är jättesöta figurer i dessa kalendrar, som man inte lägger lika mycket märke till när det är i choklad eftersom de bara har en färg då. Barn brukar tycka det är kul att få färglägga som de vill, och sedan få hänga upp dessa i granen är ju ännu roligare! Eller varför inte köpa små magneter och limma på baksidan så har ni fina kylskåpsmagneter till jul? :-)



Kommentarer
Postat av: Ellinors julblogg

Vilken smart idé! Att jag aldrig har tänkt på det förr. Det ska jag absolut se till att komma ihåg för mina framtida barn.

2010-12-13 @ 16:31:54
URL: http://ellinorsjulblogg.blogg.se/
Postat av: Ellinors julblogg

Sv: Ja, jag hoppas verkligen att mina barn blir lika jultokiga som mig.



Jodå, jag hade en rätt bra Lucia. Tyvärr glömde jag bort att titta på Luciakonserten på TV, dock...

Själv då?

2010-12-14 @ 09:39:18
URL: http://ellinorsjulblogg.blogg.se/
Postat av: lovisa

mysigt.)

2010-12-14 @ 10:12:14
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0