I brist på annat :-)

Hittade denna roliga frågelista hos Julens Pyssel och tänkte att eftersom jag ändå inte har så mycket att göra på en stund till så lägger jag in den! Så får ni ju lära känna mig och vad jag tycker om diverse jultraditioner :-)

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej, jag tror inte det.. Dock har jag ju valt jobb-inriktning där man ofta behöver arbeta även storhelger och högtider så någon gång kanske det blir så...

Bakar du något till jul? Vad?
Jag bakar MASSOR! Pepparkakor, lussekatter och julgodis är ett måste varje år.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Egenproducerat.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Jag tycker om att förnya så i år är den inte riktigt färdig.. Förra året hade jag en söt, traditionell där man sätter i 4 ljus med lite tomtar och glitter på.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Elljusstake.

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?...eller vad?
Det varierar, har mycket snögubbar för jag gillar vitt, men har även mycket rött dock tror jag att jag väljer mer silver/guld i år.

När julpyntar du hemma?
1:a advent brukar jag börja så smått, försöker hålla mig med resten till Lucia då det varit en tradition i min familj sedan barnsben men jag brukar inte kunna hålla mig så länge :-)

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Absolut inte! Variation förnöjer sägs det ju :-)

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Tusentals juleljus såklart...

Har du ett färgtema i granen?
Har mestadels rött i granen men i år satsar jag som sagt på lite färgändring

Levande gran eller plastgran?
Alltid haft levande, funderar dock på plast i år men känner mig inte helt bekväm i dem tankarna ännu.. Det ska ju lukta gran?!

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
De senaste åren har vi spelat Wii hemma hos mina föräldrar med hela släkten, det har blivit en kär tradition! Vi är lite tävlingsmänniskor hela högen och det känns bra att röra lite på sig så man får ner en matbit eller två till :-)

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Det är olika men oftast Blossa, den är vanligast hos de flesta tror jag.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner!

Vilken är din favoritjulskiva?
Om vi snackar skiva så är det nog faktiskt Klasses Julskiva, men annars är Spotify väldigt bra och det som spelas mest!

Vilken är din favoritjullåt?
Oj, den var svår... Väldigt svår! Finns för många för att välja bara en, men första tanken jag får upp är nog ändå Triad - Tänd ett ljus

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Vörtbröd, julskinka och stark skånsk senap.

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Ja, men de senaste åren har det mest varit slötittande.. Det märks att man blir äldre och sett det 20 gånger :-)

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Det är såklart Kalle Anka i djungeln eller Djungelboken. Då sitter vi och sjunger ikapp.. "Var nöjd med allt som livet ger...." :D

Brukar du titta på Kan du vissla Johanna?
Har gjort det vissa år, vissa år inte. Det är ingen tradition för mig, såg på den när jag var yngre när man ville fördriva tiden!

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Många gånger, den är alltid på i vår familj men det blir mest att man halvtittar medan alla pratar och barnen leker med sina julklappar.

Har ni tomte hemma?
Ja, ingen jul utan tomte. Dock är det bara en riktig tomte när mina små-kusiner är med, annars kan det bli lite på skoj. Ett år var jag tomte och min lillebror rudolf, oj så söt han var!

Köper du julklappar till många?
Ja, sen jag och Rikard blev sambo så har vi hur många som helst att köpa till.. Dem köper till alla i hela släkten, vi köper bara till syskon och föräldrar i vår familj för att kunna lägga lite extra pengar till de allra närmsta istället.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Både och, man ska ju ha en del att välja på så det blir pyssel och fina paket :)

Roligast att få i sin julklapp?
Något man glömt av att man önskat sig som visar att någon är uppmärksam på vad man säger.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Ett presentkort på Göteborgs SPA

Alkoholfri glögg eller med alkohol?
Det spelar egentligen inte så stor roll, dock kan jag tycka den med alkohol smakar lite mer i vissa fall.

Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
Pappas pepparkaksdeg utan tvekan.

Glitter i granen runt om eller uppifrån och ner?
Runt om

Dopp i grytan eller inte?
Faktiskt aldrig testat...

Tomten kommer med klapparna eller ligger dom under granen?
Tomten kommer med några, mest till barnen, resten ligger under granen.

Rim på klapparna eller bara juletikett?
Bara etikett. Rim kan avslöja för mycket ibland tycker jag, det är ju inte kul

Jenny Nyström-jul eller amerikansk jul?
Svensk jul

Fira jul hemma eller hos någon annan?
Hos mamma eller hos farmor

Lussebulle eller pepparkaka?
Pepparkaka

Knäck med eller utan mandel?
Med!

Carolas eller Mariah Careys julsånger?
Hmm.. Får nog säga båda.

Äta först och klappar sen eller klappar först och äta sen?
Beror på, är barnen med blir det klappar först, de kan inte sitta still och äta annars av någon konstig anledning..;-)

Julstjärnor eller hyacinter?
Hyacinter, helt klart. Doften är oslagbar

Granen in den 23:e eller långt innan dess?
Har alltid varit 23:e sedan jag var liten, sen jag flyttade hemifrån har det blivit tidigare, jag vill njuta av julen innan den är framme och över, brukar inte vilja ha granen inne längre än till nyår.

Köpeglögg eller hemmagjord?
Köper alltid.

Mandel eller hasselnötter till glöggen?
Mandel.

Lussekatter med eller utan russin?
Med russin, massor :)

Julkort med brevbäraren eller som e-post?
Med brevbäraren.

Julmust eller mumma till julbordet?
Julmusten kan jag inte vara utan

Kungsgran eller vanlig skogsgran?
Vanlig doftar ljuvligt men kungsgran barrar knappt.. det är ett svårt val men blir nog vanlig pga. prisskillnaden!

Paket till alla eller bara barnen?
Paket till alla.

Paketen ska var inslagna i affären eller det gör jag själv?
Det gör jag själv

Knäck eller ischoklad?
Knäck, ischoklad kan bli för mycket.

Risgrynsgröt eller ris a la malta?
Risgrynsgröt. Vi orkar ALDRIG ris a la maltan, samma visa varje år. :)


Kommentarer
Postat av: Therese

Mmm, vörtbröd är min favorit också. :) Helst med prästost och rödbetssallad på.

2010-11-05 @ 13:59:54
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0