Första advent.

Nu är dagen här. Första advent. Smaka på ordet. Det bara skriker JULEN ÄR PÅ INGÅNG! Och visst är den det. Jag har haft min sambo hemma sedan igårkväll och vi har spenderat hela dagen med att strosa omkring i Göteborg och Linnéstaden, där de hade massvis med små stånd och sålde sill, glögg, tomtar, bakverk och allt som bara ska finnas på en riktig liten julmarknad. Att snön föll, det var tända facklor överallt, julgranar utanför små butiker och doften av brända mandlar nådde näsan gjorde dagen komplett. Bättre första advent kunde jag knappt önska mig.. Blev sen lunch på ett litet fik, sedan åkte vi förbi ICA på vägen hem och köpte saker som vi ska ha nu ikväll och mysa med. Glögg-provar-set, pepparkakor, ädelost med whiskey, julmust och kardemummaskorpor.
Min adventsljusstake är äntligen klar, det är stora vita blockljus där jag skrivit siffror på med silver-ljus-penna. De är dekorerade med silverdekoration och massa små stenar som ser precis ut som isbitar! Den är såååå vacker. Jag lovar, ska få tag i en kamera SNARAST och ta kort på den, ni måste bara se! Jag är jättenöjd. :-)

Nu hoppas jag att ni myser riktigt mycket där ute, och att er advent blir lika underbar som min. Dagar som dessa går mina tankar extra mycket till dem som tvingas sitta ensamma, de som inte har någonstans att bo eller de som inte har råd med det lilla extra som många sitter med idag. Självklart kommer första advents dikten;

När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla barnen glädjas
att fira få advent


Kommentarer
Postat av: Therese

Det låter som att du haft en riktigt bra dag! :) Ska på julmarknaden i Haga nästa helg, ser fram emot det och hoppas på mysigt väder.

Jag tänker också mycket på de som är ensamma och/eller inte har det så bra. Det är verkligen orättvist här i världen. :(

2010-11-28 @ 19:11:23
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0