Mannerströms choklad och apelsinfudge

Nu ska jag dela med mig av ett av de godaste julgodisarna jag någonsin gjort eller smakat på - OCH det enklaste! Den kombinationen älskar man, eller hur? Detta är ett recept ur Mannerströms Julkokbok som jag så varmt rekommenderat flera gånger på bloggen. Och nu gör jag det igen - Har du den inte - skaffa genast!

Ingredienser (ca 40 st):
1 burk kondenserad mjölk, 395 g. (Denna mjölken står bland bakgrejorna i affären, i en konserv!)
400 g. mörk choklad
125 g. rumsvarmt smör
1 nypa salt
finrivet skal av 1 apelsin

Garnering:
200 g. mörk choklad - minst 70%
Syltat apelsinskal (1 dl socker, 1 dl vatten, skal av 1 apelsin)

Såhär gör du:
Plasta en form på ca 30x20 cm.
Låt mjölken sjuda upp på svag värme under omrörning.
Bryt chokladen i bitar och rör ner den i mjölken. Tillsätt smör, salt och apelsinskal.
Rör till en jämn, slät smet och häll över i formen och låt svalna i kyl i minst 4 timmar.

Tvätta apelsinen till garnering och skär remsor av skalet med en potatisskalare. Strimla sedan skalet tunt i fina, små bitar. Koka upp vatten och koka skalen ca 30 sekunder. Sila bort vattnet och upprepa processen två gånger till. Detta för att få bort den beska smaken som skalet har.
Koka socker och vatten, lägg i skalen och koka ett par minuter. Låt skalen kallna i sockerlagen.

Skär fudgen i bitar och låt ligga i rumstemperatur i minst 30 minuter.
Smält garneringschokladen över vattenbad och doppa sedan fudgebitarna i chokladen. Ta hjälp av en gaffel. Skrapa bort lite av chokladen på undersidan och ställ fudgen på smörpapper.

Apelsinskalen kan du blanda med lite socker så blir de härligt kristalliserade. När du doppat fudgen är det bara att dekorera den med de kristall-fina apelsinskalen. Låt stelna och förvara sedan svalt.


Såhär kan det se ut när man pysslar med det syltade apelsinskalet.. Så ni får en bild av hur jag menar. Jag skar dock inte skalet i så små bitar utan i lite kortare, väldigt tunna strimlor.


Fudge färdig för att doppas i choklad och få apelsinskal som dekoration!


Kommentarer
Postat av: Therese

Ohlala vad gott det ser ut!

2010-12-15 @ 19:16:34
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Therese

Sv: Ja, riktigt galet kallt! Vad roligt att du nämner det med var ni parkerar, jag har alltid undrar hur man kommer dit? Har aldrig behövt parkera där, men ändå undrat hur man tar sig till Läppstiftet och parkeringen på andra sidan bron (inte Hisingen sidan alltså, utan andra sidan bron på samma sida, så att säga).

Åh vad tråkigt att det var så lite jul! Julspecial ska ju vara juligt som tusan! Tramsigt...

2010-12-15 @ 19:34:40
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Therese

Nooooo särskrivning! "Hisingensidan" menade jag, inte "Hisingen sidan".

2010-12-15 @ 19:35:21
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0