Lucia

Ja, idag är det den 13 december och alltså Lucia. Visste ni att ordet Lucia betyder den ljusa? Det tycker jag är fint och det stämmer väldigt bra in på luciorna vi har idag. De är verkligen ljusa. Dagar som dessa önskar jag ännu mer att jag fortfarande var liten och fick vara med i ett eget luciatåg... Gå in i kyrkan och sjunga för föräldrar och andra släktingar. Stå där framme och hålla sitt ljus och sjunga och känna julen fyllas i hela kroppen... Man får fjärilar i magen och bara njuter till max, allt är så underbart, just i den stunden... Känner ni igen det? Jag har väl så starka känslor och minnen från den tiden för att jag alltid älskat att sjunga också, vilket gjort upplevelsen ännu mer speciell. I högstadiet blev jag vald till årets lucia, men det tåget blev en riktig flopp tyvärr. Vi var för få som deltog vilket gjorde att det inte blev direkt vackra sånger, men det är ett minne i sig det också! Nu får jag helt enkelt vänta tills jag har egna barn att lyssna på och köpa lussekläder till. Så de kan ge mig nya upplevelser och känslor :-)

Men, idag blir det ändå lite lussefirande tror jag. Ska nämligen ner och följa med min 7-åriga kusin på ridskolan idag och jag hörde lite rykten om att hon och syrran var sugna på att lussa för mig och mina morföräldrar som också ska med. Hoppas hoppas! :-)

Har ni några mysiga luciaminnen? Dela gärna med er, det är kul att läsa andras erfarenheter och upplevelser :-)


Och visst stämmer namnet "Den ljusa" in bättre än bra? Detta kallar jag jul och mysfaktor!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hade för fult hår för Lucia..haha..hade du långt och fint hår?

2010-12-13 @ 14:07:51
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Therese

Du har så rätt, det är jättemysigt med Lucia, verkligen ljust och fint.



Har många fina Luciaminnen, men inget specifikt just nu. Men det finns en Luciabild på mig i bloggen. :)

2010-12-13 @ 15:55:58
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0